PIRLS

IEA PIRLS 2026 

PIRLS pētījumu pasaulē organizē Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija IEA (The International Association for Evaluation of Education Achievement).  PIRLS pētījums izveidots, lai palīdzētu tā dalībvalstīm uzlabot lasīšanas mācīšanas un mācīšanās kvalitāti. Pētījuma mērķis ir sniegt nozīmīgu informāciju par to, kā uzlabot mācīšanu un mācīšanos, lai palīdzētu skolēniem kļūt par izglītotiem un pašpietiekamiem lasītājiem

PIRLS pētījuma ietvaros skolēnu lasītprasmes mērījums tiek veikts 4. klasē, jo tiek uzskatīts, ka tas ir vecums, kad skolēns ir beidzis mācīties lasīt un sāk lasīt, lai mācītos. Lai pētījumā varētu izmantot informāciju par kontekstu, kādā skolēni apgūst lasītprasmi, PIRLS instrumentu komplekts ietver ne tikai skolēnu testus lasītprasmes novērtēšanai, bet arī skolēnu, viņu vecāku, skolotāju un skolas direktoru aptaujas, kas ļauj izvērtēt gan skolēnu mācību darba kontekstu, gan apkārtējās vides ietekmi uz sasniegumiem. Līdz ar to dati, kas tiek iegūti Starptautiskajā lasītprasmes novērtēšanas pētījumā, tiek izmantoti ne tikai, lai novērtētu skolēnu lasītprasmi, bet arī lai novērotu sasniegumu progresu laikā un saistītu rezultātus ar skolēnu mājas un skolas vides faktoriem, tādējādi iegūstot informāciju par izglītības uzlabošanas iespējām.

2026. gada pētījuma dati tiks savākti tikai datorizētā veidā, visi skolēni testu un aptaujas pildīs latviešu valodā.

 Latvijā pētījums tiek īstenots Eiropas Savienības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.

 

IEA PIRLS 2021

Tiek veikta pētījuma rezultātu padziļināta analīze ar mērķi konstatēt lasītprasmes sasniegumus ietekmējošos faktorus IEA PIRLS pētījuma ciklos un to izmaiņas laika gaitā, metodisko materiālu izstrādi skolotājiem.

Pētījums tiek īstenots Eiropas Savienības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.